Abstract:
Статтю присвячено розгляду навчальних стратегій для формування англомовної компетентності в діалогічному мовленні учнів старшої профільної школи. Автор глибоко переконаний, що досягнення програмних цілей навчання з формування англомовної компетентності в діалогічному мовленні можливе за умов взаємопов’язаного вивчення мови і культури у процесі активної комунікативно-пізнавальної діяльності учня. З цією метою автор пропонує лінгвокультурологічну стратегію у навчанні діалогічного мовлення. Поняття лінгвокультурологічного підходу полягає у забезпеченні інтернаціоналізації навчання та вирішенні загальноосвітніх гуманістичних задач, що реалізуються у підвищенні рівня загальної культури учня: культури діалогічного мовлення, культури вибору лексичних засобів, культури спілкування як в навчальних, так у реальних ситуаціях. Реалізація принципів лінгвокультурологічної стратегії знайшла своє відображення у визначені теоретико-дидактичних стратегій формування англомовної компетентності, які можуть розвиватися за різними напрямками, серед яких слід виділити аксіологічний, етнокультурний та свідомо-пізнавальний. Аксіологічна стратегія полягає у визначенні ціннісних орієнтацій; етнокультурна – у заохоченні вживання етнокультурної лексики у процесі діалогічного обміну інформацією, а також у формуванні навичок міжкультурного спілкування; свідомо-пізнавальна стратегія спрямовує діяльність учнів передусім на засвоєння лексичного матеріалу у комунікативних ситуаціях, на основі яких відбувається свідоме конструювання позитивних та негативних висловлювань, спонукань, схвалення/несхвалення тощо. Автор зазначає, що лінгвокультурологічні стратегії необхідно враховувати як на підготовчому етапі навчання діалогічного мовлення, так і на етапі автоматизації дій на різних діалогічних рівнях: від діалогічної єдності до вільної бесіди. . The article is devoted to the review of educational strategies for the formation of English language competency in dialogic speech of students of a senior secondary school. The author is deeply convinced that the achievement of the program goals of education on the formation of English language competency in dialogic speech is possible under the conditions of interconnected study of the language and culture in the process of active communicative and cognitive activity of a student. Thus, the author chooses a cultural and linguistic strategy in teaching dialogic speech. The concept of the cultural and linguistic approach consists in ensuring the internationalization of education and solving general educational humanistic tasks, which are realized in raising the level of the student’s general culture: the culture of dialogic speech, the culture of choosing lexical units, the culture of communication in both educational and real situations. The implementation of the principles of the cultural and linguistic strategy was reflected in the determined theoretical and didactic strategies for the formation of English language competency, which can be developed in different directions such as axiological, ethnocultural, and consciouscognitive directions. Axiological strategy consists in determining value orientations; the ethnocultural strategy consists in encouraging the use of ethnocultural vocabulary in the process of dialogic exchange of information, as well as in the formation of intercultural communication skills; the conscious-cognitive strategy directs the activity of students primarily to the assimilation of lexical material in communicative situations, and negative statements, incentives, approval/disapproval, etc. takes place. The author notes that cultural and linguistic strategies must be taken into account both at the introductory stage of learning dialogic speech and at the stage of activities at different dialogic levels: from dialogic units to free conversation.