Abstract:
Мета. Розкрити зміст принципів перспективності й наступності
на дошкільному і початково-шкільному етапах навчання рідної мови;
презентувати перспективні напрями мовленнєво-мовної роботи в ЗДО та їх
наступної – логічної – продовженості в початковій школі.
Методи і методики дослідження. Теоретичні методи (систематичний
огляд і тематичний аналіз наукової літератури, узагальнення результатів
аналітичної діяльності, дослідницький синтез); емпіричні методи (опитування
й анкетування вихователів ЗДО, вчителів початкової школи і батьків, аналіз
процесу й змісту навчання рідної мови в ЗДО і першому класі школи). Методика
дослідження пов’язана, по-перше, з систематичним оглядом наукових джерел;
по-друге, з узагальненням результатів опитування й анкетування; по-третє,
зі встановленням логічних зв’язків у навчанні рідної мови й розвитку мовлення,які забезпечують плавний безболісний перехід дітей із ЗДО в школу й
забезпечують їхній поступальний висхідний мовленнєво-мовний розвиток.
Результати. Гармонійний перехід дітей із ЗДО у школу відбувається тоді, коли
підготовка дошкільників у навчанні мови здійснюється в чотирьох напрямах:
(1) практична мовна підготовка (мовно-чуттєва), пов’язана з емпіричним
(неусвідомленим, ненавмисним, мимовільним) аналізом і емпіричними
узагальненнями в мові; (2) мовленнєва підготовка – розвиток навичок усного
мовлення й навичок вербального сприйняття і розуміння мовлення оточуючих
людей (аудіювання); (3) метамовна підготовка (когнітивно-об’єктивувальна);
(4) мовленнєво-діяльнісна підготовка (комунікативно-рефлексивна) –
початковий розвиток мовленнєвих умінь, пов’язаних з усвідомленим аналізом
мовленнєвих явищ, розвитком рефлексії (роздумів) дитини над власним
мовленням. Purpose. To reveal the content of the principles of perspective and continuity at the
preschool and primary school stages of mother tongue learning; to present promising
directions of speech and language work in preschool education institutions and their
subsequent logical continuation in primary school.
Research Methods and Techniques. The research used theoretical methods
(systematic review and thematic analysis of scientific literature, summarization of the
results of analytical activities, research synthesis) and empirical methods (interviews
and questionnaires for teachers of pre-school education, primary school teachers
and parents, analysis of the process and content of learning the native language
in pre-school education institutions and the first grade of the school). The research
methodology is connected, firstly, with a systematic review of scientific sources;
secondly, with the generalization of the survey and questionnaire results; thirdly, with
the establishment of logical connections in the learning of the native language and
the development of speech, which enable a smooth, painless transition of children
from preschool education institutions to school and ensure their progressive upward
speech and language development.
Results. The harmonious transition of children from pre-school to school occurs when
the preparation of preschoolers in language learning is carried out in four directions:
(1) practical language training (linguistic-sensory), associated with empirical
(unconscious, unintentional, involuntary) analysis and empirical generalizations in
language; (2) speech training – development of oral communication skills and verbal
perception skills and understanding of the speech of the surrounding people (listening);
(3) metalanguage training (cognitive and objectifying); (4) speech-activity training
(communicative and reflexive) – the initial development of speech skills associated
with the conscious analysis of speech phenomena, the development of the child’s
reflection (reflections) on his own speech.