Abstract:
Every year the problem of higher educational establishments’ modernization, introduction of the newest methods and strategies of educational process reorganization, estimation of achievements in the context of information technologies becomes more and more urgent. The situation with the COVID-2019 pandemic has demonstrated the need to involve additional information approaches to teaching within the system of blended learning in higher educational establishments. As a result, the question arises: what mechanisms can be used to make learning effective? The article reveals the concept of “microlearning” as the latest approach in education and identifies its key tools in formation of English-language competencies in university students. The study found that microlearning can be an effective complement to traditional learning, as it extends the learning process beyond the classroom on the basis of information technology, allows consolidating virtually and deepening the knowledge gained during practical classes, and provokes students to daily communication outside the establishment through social network. Moreover, we propose a strategy for implementation of microlearning on the example of the educational process at Kherson State Maritime Academy through interaction of practical classes in the line of communicative-competency approach, virtual and online learning on the principle of rotation. З кожним роком все більш актуальною стає проблема модернізації вищих навчальних закладів, впровадження новітніх методів і стратегій реорганізації навчального процесу, оцінювання досягнень у контексті інформаційних технологій. Ситуація з пандемією COVID-2019 продемонструвала необхідність залучення додаткових інформаційних підходів до навчання в системі змішаного навчання у вищих навчальних закладах. У результаті виникає питання: за допомогою яких механізмів можна зробити навчання ефективним? У статті розкрито поняття «мікронавчання» як новітнього підходу в освіті та визначено його ключові інструменти у формуванні англомовних компетенцій у студентів ЗВО. Дослідження показало, що мікронавчання може бути ефективним доповненням до традиційного навчання, оскільки воно виводить навчальний процес за межі аудиторії на основі інформаційних технологій, дозволяє віртуально закріпити та поглибити знання, отримані під час практичних занять, а також провокує студентів до щоденного спілкування поза межами навчального закладу через соціальну мережу. Крім того, ми пропонуємо стратегію впровадження мікронавчання на прикладі навчального процесу Херсонської державної морської академії через взаємодію практичних занять у руслі комунікативно-компетентнісного підходу, віртуального та онлайн навчання за принципом ротації.